Latest Videos

Sabtu, 10 Julai 2010

Kelebihan Memakan Ikan


Memakan ikan banyak manfaatnya. Tidak seperti haiwan lain, bangkai ikan boleh dimakan menurut syariat Islam seperti dinyatakan dalam post sebelum ini. Diantaranya kelebihannya ialah;

1) Ikan merupakan makanan sumber protein yang sangat penting untuk pertumbuhan tubuh. Ikan mengandung 18% protein terdiri dari asid amino - asid amino (monomer untuk protein)yang tidak rosak pada walaupun ikan dimasak. Kandungan lemaknya 1%-20% lemak yang mudah dicerna serta langsung dapat digunakan oleh jaringan tubuh. Kandungan lemaknya sebagian besar adalah asid lemah yang mudah dilarut yang diperlukan untuk pertumbuhan dan dapat menurunkan kolesterol darah.

2) Ikan mengandungi protein yang berkualiti tinggi. Protein di dalam ikan tersusun dari asid amino- asid amino yang diperlukan tubuh untuk pertumbuhan. Selain itu protein ikan amat mudah dicerna.Oleh itu, ikan dan hasil produknya banyak dimanfaatkan oleh orang-orang yang mengalami kesulitan pencernaan sebab mudah dicerna.

3) Ada pelbagai jenis vitamin yang terdapat di dalam ikan iaitu vitamin A, D, Thiamin, Riboflavin dan Niacin. Ikan juga mengandung mineral yang sama banyaknya dengan mineral yang ada dalam susu seperti kalsium, fosforus.

4) Selenium dan vitamin E mempertahankan jaringan keelastikan dan bila selenium kurang di dalam tubuh maka akan terjadi premature aging, iaitu suatu keadaan di mana seseorang tampak lebih tua dari umurnya. Oleh itu, makanlah sebanyak mungkin ikan terutamanya ikan laut banyak mengandung selenium, sehingga orang akan merasa lebih muda dari umurnya serta lebih aktif.

5) Ikan juga mengandungi omega 3 terutamanya ikan laut dalam (banyak omega 3). Fungsinya tidak hanya memperkuat daya tahan otot jantung, tetapi juga meningkatkan kecerdasan otak bila diberikan sejak bayi, melenturkan pembuluh darah, menurunkan kadar serangan jantung dan mencegah penggumpalan darah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
This Blog is Protected. Copyright 2010 © Design By Fauzan Al-yildizlillar