Sabtu, 7 Ogos 2010

Rokok (Bahagian Akhir)

Posted by fauzan ayyildizlillar on Sabtu, Ogos 07, 2010 in , , , | No comments

Jika posting sebelum ni menerangkan tentang kandungan bahan kimia yang bersifat karsinogen. Pada kali saya akan menerangkan bahan-bahan kimia lain yang terdapat di dalam rokok. Diantaranya :-

Logam Toksik


1) Arsenik : biasanya digunakan dalam ramuan racun tikus. Ia datang bersama dengan tembakau yang diambil dari ladang akibat daripada penggunaan pesticide. Tembakau inilah yang akan diproses menjadi rokok.

2) Kadmium : logam berat bertoksik ini biasanya digunakan dalam pembuatan bateri. 


 Logam bertoksik radioaktif


Lead-210 (Pb-210) dan polonium-210 (Po-210) sangat beracun.



Racun

1) Ammonia : biasanya ditemui dalam produk-produk pencuci dan baja. Berupaya meningkatkan kesan nikotin dalam sesuatu rokok itu.


2) Karbon Monoksida : biasanya ditemui dalam asap kenderaan dan boleh membunuh jika dalam amount yang tinggi. Asap rokok memiliki kandungan karbon monoksida yang tinggi.

3) Hidrogen Sianida : Semasa Perang Dunia ke-2, Nazi Jerman telah menggunakan gas ini untuk membunuh manusia.

4) Nicotine : beracun dan selalunya digunakan dalam racun pesticides. Nikotinlah bahan yang menyebabkan ketagihan merokok. Nikotin merupakan bahan yang sangat penting dalam menghasilkan sebatang rokok. Tanpa nikotin, perokok tidak akan ketagihan.

Itu saje yang dapat saya kongsikan pada entri kali ini. Kepada perokok saya nasihatkan berhentilah merokok kerana ia bukan sahaja merbahayakan diri anda, malah ia juga akan menyebabkan sesiapa sahaja yang tidak merokok tetapi yang berdamping dengan anda mengalami nasib sama seperti anda. Anda bukan sahaja berdosa kerana merokok, malah anda juga berdosa kerana mendatangkan kemudaratan kepada orang-orang disekeliling anda.



( Sumber fakta : http://quitsmoking.about.com/od/chemicalsinsmoke/a/chemicalshub.htm )
( Sumber gambar : http://regional.kompasiana.com )

0 ulasan:

Catat Ulasan