Latest Videos

Selasa, 10 Ogos 2010

Semanis Kurma, Secukup Rasa..

Selamat Berpuasa saya ucapkan kepada anda semua. diharap anda dapat menjalankan ibadah ramadhan dengan sempurna. Sebenarnya takde apa yang nak ditulis pada malam ni.  Cuma nak berkongsi sikit tentang makanan yang sangat popular ketika bulan Ramadhan. Idea nak tulis ni muncul ketika saya balik dari tarawikh tadi. Tiba-tiba je muncul. Bila dah ada idea tu senanglah nak 'conteng' kat sini. Saya rasa anda dah tahu makanan popular tu kan. Tanpa membuang saya bagitau je la terus. Makanan tu adalah kurma. Cuma kali ini saya hanya akan ceritakan khasiat kurma je.

Kurma
 Kurma dengan nama sintifiknya Phonex Dactylifera adalah tumbuhan daripada keluarga Palma. Ia berbuah dan isinya boleh dimakan sama ada yang masak atau mentah. Kebanyakannya tumbuh subur di negara-negara Arab dan mempunyai pelbagai jenis. Maka tidak hairanlah negara-negara Arab seperti Arab Saudi, Mesir, Tunisia, Algeria, Iraq dan Iran menjadi negara pengeluar dan pengeksport utama kurma. Selain rasanya manis, ia juga tahan lama, tidak perlu di masak dan mempunyai banyak khasiat. Nabi Muhammad SAW menjadikannya sebagai makanan utama.

Kurma Bertangkai
 Diantara khasiat kurma :-
  • Kaya dengan kalsium, zat besi, potassium, magnesium, sulfur selain pelbagai vitamin termasuk asid folik.
  • Kandungan magnesium yang tinggi dalam kurma boleh mencegah barah.
  • Memakan kurma juga dikatakan memudahkan wanita bersalin.
  • 1 kg kurma dapat memberikan 3470 kalori kepada tubuh sebaik memakannya.
  • Vitamin A dalam kurma dapat memperbaiki penglihatan dan menjadi penawar masalah rabun pada waktu malam, kekeringan mata serta mencegah penyakit mata.
  • Menjadi penawar yang baik untuk masalah pening kerana ia mengawal pergerakan telinga. Disebabkan ia juga mengandungi zat besi dan kalsium, kurma juga penting untuk pembentukan tulang, gigi dan tisu otak. 
  • Dapat mencegah serangan strok.
  • Bersifat seperti aspirin (pain killer).
  • Kurma Nabi atau Ajwa merupakan kurma paling popular dan mahal, harganya mencecah RM120/kg. Kurma ini banyak digunakan dalam perubatan Islam ( masalah sihir dan gangguan makluk halus). Dikatakan jin takut dengan kurma ini.
Untuk mengetahui lebih lanjut tentang khasiat kurma, sila lawati  http://tayibah.com/eIslam/kurma.htm

( sumber : http://tayibah.com/eIslam/kurma.htm )
( sumber : http://www.bharian.com.my )

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
This Blog is Protected. Copyright 2010 © Design By Fauzan Al-yildizlillar