Rabu, 27 Julai 2011

Biomimetics : Teknologi Yang Mengambil Ilham Daripada Alam Semulajadi !!!

Posted by fauzan ayyildizlillar on Rabu, Julai 27, 2011 in , , , | No comments
Assalamualaikum semua.

Hari ini saya ingin kongsikan sesuatu yang menarik dalam blog ini iaitu konsep biomimetics. Mungkin ramai yang tidak tahu apa itu konsep biomimetics. Biomimetics ialah satu konsep mengkaji model, sistem, proses dan elemen daripada alam semula jadi untuk kegunaan dan menyelesaikan masalah manusia. Atau dengan cara mudahnya meniru sumber daripada alam, manusia, binatang dan haiwan untuk mencipta sesuatu yang bermanfaat kepada manusia.

Contohnya :- Penciptaan Menara Eiffel

Arkitek menara Eiffel mengambil ilham daripada femur ( tulang peha ) untuk mencipta struktur menara Eiffel. Apa yang patut kita tahu, tulang peha merupakan tulang yang ringan dan kuat dalam tubuh badan kita. Selain itu, kebanyakan ciptaan-ciptaan hebat didunia adalah diinspirasikan atau ditiru daripada kehebatan mana-mana benda hidup. Setiap benda hidup mahupun bukan hidup  di dunia ini mempunyai ciri-ciri menakjubkan kerana ia dicipta oleh pencipta yang Maha Agung iaitu ALLAH .

Oleh itu, kita sepatutnya tidak menjadi sombong dengan kelebihan dan apa-apa yang hebat yang telah kita atau manusia lain lakukan. Hal ini kerana setiap ciptaan hebat yang dicipta daripada manusia itu, diambil dan ditiru konsepnya daripada ciptaan Maha Agung iaitu ALLAH. Dibawah ini saya telah letakkan satu filem tentang Biomimetics : Technology Imitate Nature yang memaparkan tentang teknologi yang dicipta dengan meniru alam semula jadi. Tontonlah dan ambil pengajaran daripadanya...



 


 ( sumber : http://www.harunyahya.tv )

0 ulasan:

Catat Ulasan